spaljé

Jamen vad ägnar man sig åt en dag som denna? Jo, jag ritar spaljé till vår uteplats för att kunna göra en beställning av virke. Det är ingen enkel match!
Men snart är vi vi mål, jag och träförutagets man. 10 mail och några ritningar så är vi överens.
 
Kunde inte låta bli att rita in Lejonet på ritningen :)
 
 
Ritning: privat
hemma hos oss - hus1 | |
#1 - - Anna W:

Lite tips för att inte haman i samma misstag som jag...
Vad har du för ribbdimension?!
har själv kört med 45x45 och de vill gärna vrida sig.
Har även använt 38x45 på högkant och lika därmed, men mest att de bågnar.
För att klara sig undan deformationer så krävs det tätt mellan de stående stolparna och glesare än 1,0-1,2 funkar inte om virket ska hålla sig rakt.
Hade 28 mm springorna också, hade glesare innan men fick skruva ner alltihop och börja om för att det såg lite "för billigt" ut :/. Lycka till! :)

Svar: Hej Anna!
Vad tråkigt att din spaljé vridit sig. Har du testat att sätta dit fler lodräta stolpar eller en snedslå (en bräda på diagonalen)? Låter onekligen som att du behöver mer konstruktion till din spaljé. Annars så är trä ett levande material som gärna rör på sig.

Vi ska ha ribbor som är 45 mm breda och har ett yttermått av 40 mm och ett innermått av 50 mm. De ska alltså ha en lutning av ca 13 grader. Vi ska dela på en ribba som är 45x95 mm. Det blir ett mått av 20 mm luft mellan varje ribba.
Då vi utgår från en befintlig spaljé så är jag inte så orolig för konstruktionen.
På kortsidan, som är över 4,5 m, så kommer vi att använda oss av kortreglar på 2,5 m längd med en skarv.
designnörd

#2 - - Anna W:

...jo, jag har fått sätta dit fler stolpar!
Trots min yrkeskunskap(vi jobbar i samma branch) så fick jag göra om det, så man slutar aldrig att förundras över detta levande material! :)

Svar: Se där! En kollega minsann :)Ja, då vet du hur trä är. Ett fantastiskt levande material! Du får kanske satsa på att sätta ribborna överdrivet oregelbundna så blir det en grej? Skapa ett arkitektoniskt uttryck helt enkelt.
designnörd

Upp